Márciusban a 10. c osztály egész napos csapatépítő és kommunikációfejlesztő minitréningen vett részt. A tréninget a Göcsej Kapuja
Bak Általános Iskola igazgatója, Garamvölgyi György tanár úr és Béresné Simon Eszter tanárnő tartották. A baki iskolában 2010 óta
működik a kortárs mediátor képzés, azaz az általános iskolások nyolc éven keresztül, órarendbe is beépítve gyakorolják az erőszakmentes
kommunikáció technikáját.
Az erőszakmentes kommunikáció vagy együttműködő kommunikáció (röviden: EMK) Marshall Rosenberg amerikai klinikai pszichológus által
kifejlesztett módszer, amelynek célja, hogy az emberek nagyobb együttérzéssel és kevesebb félreértéssel tudjanak kommunikálni egymással.
A módszer (amely tulajdonképpen világlátás is) segít, hogy a konfliktusok által emberi kapcsolataink ne gyöngüljenek, hanem erősödjenek.
Az empátiára és az önkifejezésre alapul, ezért lehetővé teszi, hogy probléma esetén ne erőszakkal vagy behódolással reagáljunk.
A minősítés nyelve helyett érzésekben és szükségletekben gondolkodik. A EMK tudatosság fő eszköze egy négy lépésből álló folyamat,
melynek alkotóelemei a megfigyelés, az érzés, a szükséglet és a kérés.
A tizedikesek öt tanórán keresztül sajátíthatták el a módszer alapjait. Sokat játszottunk, megpróbáltunk ítéletmentes megfigyeléseket
megfogalmazni, szókincsünket gyarapítva érzéseket gyűjtöttünk, gyakoroltuk szükségleteink kifejezését. A tréning annyira sikeres volt,
hogy a diákok másnap már korrektül megfogalmazott EMK-s kéréssel fogadták az osztályfőnöküket:
„Tanárnő! Amikor halljuk, hogy becsöngetnek magyarórára, fáradtnak érezzük magunkat, pihenésre és játékra lenne szükségünk.
Tanárnő hogy van ezzel?”
Babai-Mező Borbála